VMA og PC-Event inviterer til Norges første Elbil-NM på Vinstra Motorsportarena 14 oktober kl 15.00.
Hensikten med konkurransen er å premiere effektive biler og sjåfører.
At de fleste Elbiler er raske i akselerasjon er ingen nyhet. Batterienes plassering gir lavt tyngdepunkt som kombinert med jevn og sømløs kraft på drivhjulene ofte gir en bedre kjørbarhet enn de fleste tradisjonelle «Fossil-biler» og Hybridbiler.
Men hvilken Elbil er den mest effektive når det kommer til aktiv kjøring?.
Dette ville vi finne ut gjennom bilsport og konkurranser på bane.
Problemet var at det ikke fantes noe konkurransereglement som var spesialsydd for registrerte biler med Eldrift i Norge, eller i Europa ellers for den del.
Derfor har VMA og PC-Event fått tillatelse fra Norges Bilsportforbund til å utarbeide en konkurranseform for Elbiler som blir rettferdig, samtidig actionfylt og spennende for deltakere og publikum.
Derfor begynner vi med en konkurranse for biler som allerede er godkjent for bruk på offentlig veg.
Erfaringene vi gjør nå, vil i neste omgang bane veg i å utvikle reglement for mer tradisjonell racing, samt måter for å bygge om vanlige Elbiler til banebiler som kan brukes til konkurranse i alle grener vi har idag.
Vi har utarbeidet følgende konkurransereglement for Elbil-NM 2022:
5.Konkurranseregler EL- Bil Best of Konkurranse
5.0 EL- Bil Best of Konkurranse
Konkurranseformen tar utgangspunkt i retningslinjene for organisert trening.
Konkurranseformen er enkel, man tar tiden på deltagerne og rangerer de i forhold til
klasser, tider og energiforbruk.
Beste tid har best rangering. Minste energiforbruk har best rangering.
Klasseinndeling deltakerbiler.
Klasse 4: 15 eller høyere kilo/ KW oppgitt i vognkortet
Klasse 3: 12 til 14,9 kilo/ KW oppgitt i vognkortet
Klasse 2: 8 til 11,9 kilo/ KW oppgitt i vognkortet
Klasse 1: 2 til 7,9 kilo/ KW oppgitt i vognkortet
Eksempel: Bilen din veier 1500 kg dele dette på antall KW = vekt/ effekt klassen du havner i
5.1 Forutsetninger
Engangslisens benyttes.
Det skal startes på tidspunkt beskrevet i tilleggsreglene.
Det skal ikke konkurreres på tvers av klasser.
5.2 Konkurransen:
Konkurransen inneholder 4 Grener, der deltakerne tar enkeltpoeng i hver gren og
resultatene avgjøres etter sammenlagt poengliste.
1. Autoslalom
2. Akselerasjonsprøve
3. Power Attack
4. «Voltness»
5.2.1. Autoslalom foregår etter reglement for ihht NBF
5.2.2 . Akselerasjonsprøve
Side 2 av 2
Start med lys
Tidtaking med fotoceller
Kjørestrekning 201.32meter
Det kjøres 1 og 1 bil
Antall kjøringer bestemmes senest ved førermøte.
5.2.3 Power Attack
5 runder med stående start og flying finish.
Før start skal bilens energimåler nullstilles.
Etter måling kjører bilen frem til start.
Konkurransestrekning er minimum 6 kilometer og det kjøres etter Time Attack
prinsippet.
Beste tid på gjennomført konkurransestrekning vinner.
5.2.4 Voltness
Etter målgang måles energiforbruket i en egen målesone.
Den som har brukt minst energi får maks Voltnesspoeng
Poengsystemer:
1. Autoslalom:
Antall deltagere = Høyest poengsum. Raskeste tid får full poengscore.
2. Akselrasjonsprøve
Antall deltagere = Høyest poengsum. Raskeste tid får full poengscore.
3. Power Attack: Beste tid gir max poeng etter antall deltagere.
4. Voltness: Minst energiforbruk gir max poeng etter antall deltagere.
Eksempel ved 40 deltagere gis det 40 poeng til beste utøver.
Vinneren er den som har flest poeng etter 4 øvelser.
Krav til bil:
Bilen skal ha EL-Drift. Bilen skal være Registrert og EU godkjent. Bilen skal ikke ha løse
gjenstander i bilen.
Krav til Utøver:
Utøver skal ha hjelm minimum ECE standard. Utøver skal ha heldekkende klær.